Muntliga anställningsvillkors giltighet

Hej Jag fick till slut ett erbjudande av företaget jag varit på intervju hos. Erbjudandet innehöll en ingångslön samt en högre lönenivå efter jag uppnått ett visst resultat. Fick ett Anställningsavtal hemskickat som jag också skrivit på. Ser i efterhand att avtalet INTE innehöll den högre lönenivån men innehöll samma krav på resultat men knutet till ingångslönen. Företaget är ett stort Tjänsteföretag med slipad chef. Kan jag hänvisa till vår muntliga avtal eller är det det senaste som kommer gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns inga formkrav för att ett anställningsavtal ska vara giltigt. Det innebär att de kan uppkomma på flera sätt, till exempel genom muntliga överenskommelser eller parternas ageranden. Avtalslagen är då tillämplig lag (se https://lagen.nu/1915:218). Det framgår inte om du tackade ja till anställningen vid intervjun. Om du tackade ja så har ni slutit ett anställningsavtal vid det tillfället med det innehåll som ni då kom överens om. Det är dock vanligt vid muntliga förhandlingar att det upprättas ett skriftligt avtal som båda parter bekräftar. Det är då innehållet i skriftliga avtalet som i praktiken är avgörande. Vid en tvist om avtalets innehåll så kommer du behöva bevisa att ni har kommit överens om något annat än vad som står i det skriftliga avtalet, vilket talar till din nackdel. Om det finns ett tillämpligt kollektivavtal på arbetsplatsen så kan det finnas regleringar i kollektivavtalet som gör ditt anställningsavtals villkor är ogiltiga, det förutsätter då att även du är fackligt ansluten. Det behövs dock ytterligare information för att besvara frågan. Mitt råd till dig är att prata med din chef och påpeka att du uppfattade det som att ni kom överens om andra anställningsvillkor och att du vill upprätta ett nytt anställningsavtal. Du bör även undersöka om det finns ett tillämpligt kollektivavtal på arbetsplatsen som ger förmånligare anställningsvillkor och i sådana fall ansluta dig till facket för att kollektivavtalets villkor ska bli tvingande även på din anställning. Med vänliga hälsningar
Johan CorellRådgivare