Arv efter förälder med ny make?

Hej Min mamma o hennes man är gifta,men det är bara han som står på lagfarten,på huset. Vad betyder det rent juridiskt,för mig om min mamma går bort före honom o för hans barn, eftersom vi är särkullebarn o inga gemensamma barn finns? Och tillika saker som finns i hemmet? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om man är gifta och inte har avtalat om något annat är huvudregeln att allting man äger som inte utgör enskild egendom är giftorättsgods. Vid en bodelning efter din mamma tar man då allt giftorättsgods (även huset) och delar. Först och främst har din styvpappa rätt till hälften av det gemensamma gifträttsgodset. Därefter delar ni på din mammas gifträttsgods. Du har rätt till din laglott som är hälften av din mammas giftorätttsgods, dvs 25 % av det gemensamma giftorättsgodset. Din styvpappa får då behålla 75 % av det gemensamma giftorättsgodset. De 25 % av dem som din styvpappa har ärvt av din mamma innehar han endast med fri förfoganderätt och du har rätt att ärva dessa i framtiden vid hans frånfälle eftersom det är efterarv från din mor. Vänligen
Linnea HedmanRådgivare