Möjligheten till särskilda rättsmedel vid skadegörelse

Hej, Om man har blivit dömd för ett brott (skadegörelse) i tingsrätten som man inte har begått och sedan överklagat till både hovrätten och högsta domstolen men fått avslag, finns det då något annat man kan göra? Den som blev dömd fick inte någon advokat trots att detta efterfrågades, dom ansåg inte att det vara nödvändigt. Böterna är betalda och det var ca 2 år sedan.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Prövningstillstånd krävs i vissa fall till att få sitt mål prövat i högre rätt. I brottmål krävs prövningstillstånd om den tilltalade som enda påföljd dömts till böter, detta enligt 49 kapitlet 13 § Rättegångsbalken (RB). Eftersom straffet i fallet du beskriver inte blev mer än böter krävdes således prövningstillstånd vilket inte beviljades. Domen anses då inte innehålla någon av förutsättningarna som finns i 49 kapitlet 14 § RB vilket stadgar när prövningstillstånd ska meddelas. 1. Om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till (ändringsdispens) 2. Om det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till (granskningsdispens), 3. Om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt (prejudikatdispens) eller 4. Om det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet (extraordinär dispens) Under vissa förutsättningar har en tilltalad rätt till en offentlig försvarare, detta enligt 21 kapitlet 3 a § RB. Är den misstänkte anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.? Offentlig försvarare skall därutöver förordnas: ? 1. om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet 2. om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening. 3. om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör. Eftersom straffet för skadegörelse enligt 12 kapitlet 1 § Brottsbalken (BrB) är som lindrigast böter har den tilltalade inte automatiskt rätt till en offentlig försvarare. Domstolen har således bedömt att inga av de övriga förutsättningarna heller är tillämpliga för att en offentlig försvarare ska tillförordnas. Den tilltalade har dock alltid rätt till att själv anlita en advokat, men personen måste då stå för dessa kostnader. För att ändra den nu lagkraftvunna domen måste man se om något av de särskilda rättsmedlen är tillämpliga. Varken domvilla eller återställande av försutten tid verkar tillämpligt då förmodligen inte något grovt formellt fel har begåtts och det heller inte är frågan om att förlänga överklagande tiden. Resning kan dock beviljas om det har framkommit nya omständigheter som sannolikt skulle ha lett till friande dom eller lägre straff om de varit kända vid tiden för domen. Reglerna om resning finns i 58 kapitlet RB. Vänligen
Linnea HedmanRådgivare