Begränsa barnbarnens arv?

3 barn varav ett är avlidet och efterlämnar 2 barn.Kan vi testamentera 1/2 av tillgångarna till våra 2 levande barn och det avlidna barnets 2 barn endast få ut laglotten efter sin döda far?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Precis som du är inne på träder dina barnbarn in i deras bortgångna fars ställe vid någon av ert frånfälle, detta brukar kallas för istadarätt och regleras i 2 kapitlet 1 § Ärvdabalken. Istadarätten är obegränsad och gäller därför även barnbarnsbarn och så vidare i den första arvsklassen. Denna arvsklass kan man inte göra arvslös, men man kan begränsa deras arv genom testamente så att barnbarnen i ditt fall bara har rätt till laglotten. Vänligen
Linnea HedmanRådgivare