FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/12/2012

Avtal om underhåll för all framtid, vad kan jag göra när han slutat betala?

Hej! Jag undrar vad som gäller betr följande: Min fd make och jag skrev ett avtal vid bodelningen där han skulle betala en viss summa till mig per månad för all framtid. Det är undertecknat av oss båda, dock ej bevittnat. Nu har han slutat betala och då undrar jag vad jag kan göra?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Även inom familjerätten gäller i grunden avtalsfrihet mellan parterna, vilket skulle innebära att din f.d. make är bunden av ert avtal. Att avtalet inte bevittnades har ingen betydelse, det är endast i vissa uttryckliga fall bevittnande krävs för att rättshandlingen ska bli giltig. Dock finns i äktenskapsbalken 6 kap. 11 § en regel som säger att ett avtal om underhåll kan jämkas av domstol, till exempel om avtalet är oskäligt med hänsyn till omständigheterna vid dess tillkomst och förhållandena i övrigt. Det är svårt att säga hur ert avtal skulle bedömas. I vissa fall har man enligt lag rätt till underhållsbidrag. Enligt äktenskapsbalken 6 kap. 7 § kan en make vid behov ha rätt till skäligt underhållsbidrag av den andre maken, under en övergångstid efter äktenskapsskillnad. Tanken är att detta ska gälla en övergångsperiod i syfte att den make som är i behov av underhållsbidrag får möjlighet att genom utbildning eller liknande förbättra sina inkomster. I sista meningen i samma paragraf står att om den ena maken har svårigheter att försörja sig själv sedan ett långvarigt äktenskap har upplösts eller det finns andra synnerliga skäl, har maken rätt till underhållsbidrag för en längre tid. Detta är avsett för undantagssituationer och används restriktivt av domstolarna. I bedömningen bör man alltså ta hänsyn ditt behov av försörjning på grund av ett långvarigt äktenskap samt din f.d. makes möjligheter att betala underhåll. En sak du kan göra om du och din f.d. make inte kan komma överens är att stämma honom inför domstol. Enligt min mening finns dock en risk för att det avtal ni skrivit kan anses som oskäligt på grund av den evighetslånga avtalstiden. Innan du fattar beslut i frågan anser jag att du därför bör rådgöra med en advokat eller jurist med erfarenhet på området. Med vänliga hälsningar
Weronica NordinRådgivare