FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/11/2006

Går det att dra tillbaka en anmälan?

Hej! Jag är målsägande i ett misshandelsfall, jag försökte dra tillbaka anmälan i somras men då sa polisen jag pratade med att det inte gick eftersom de hade hört vittnen och att det inte fanns något jag kunde göra, att allt var upp till åklagaren. Men nu läste jag att man ska kunna dra tillbaka anmälan fram till då beslut om åtal väcks?! Så långt har det gått i mitt ärende, vad kan jag göra nu? Om jag kunnat dra tillbaka innan så känns det lite som jag blivit förd bakom ljuset. Kan jag "överklaga" mot det här beslutet på något sätt? MVH / Mathias

Lawline svarar

Hej! En anmälan om brott som faller under allmänt åtal (t.ex. misshandel) kan inte "dras tillbaka". Polisen har nämligen en skyldighet att utreda alla ärenden som kommit till deras kännedom och som faller under allmänt åtal och åklagaren gör sedan en objektiv prövning för huruvida bevisen bedöms kunna räcka för fällande dom. Om målsäganden inte vill (och det har man ingen skyldighet att göra) delta i rättegången och åklagaren inte har någon annan bevisning så kan konsekvensen bli att åtalet läggs nen, men det är alltså inte målsäganden som avgör detta. I mål som faller under enskilt åtal (t.ex. förtal och förolämpning) gäller motsatsen, d.v.s. målsäganden kan själv lägga ner åtalet om han/hon ångrar sig. Vänligen,
Rådgivare