Hel- och halvsyskons arvsrätt

Min morbror har gått bort, båda föräldrarna är döda och han saknar fru och barn. Han hade två helsyskon varav min mor var ett av dem. Sedan hade han även 10 halvsyskon på sin mors sida. Får halvsyskonen samma arv som helsyskonen i detta fallet?

Lawline svarar

Hejsan! Syskons arvsrätt strömmar egentligen från föräldrarnas arvsrätt, se 2 kap 2 § 3 st. Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1. För att göra beräkningen kan man fiktivt först dela arvet mellan föräldrarna och sedan till dessas respektive barn. Det innebär att om den avlidna personen hade 10 miljoner kronor i kvarlåtenskap, skulle 5 miljoner gå till dennes mamma och 5 miljoner till pappan. Pappan har 2 barn kvar i livet - 2,5 milj får de var efter sin pappa Mamman har 12 barn kvar i livet - ca. 416 tusen kommer de få efter sin mamma. Helsyskonen kommer alltså ärva efter mamma och papppa, 2,916 milj. Halvsyskonen kommer ärva efter mamman, 416 milj. Hoppas jag kunnat förmedla systematiken! Vänligen,
Marina RönnquistRådgivare