FrågaARBETSRÄTTSjuk 04/12/2012

Sjukskriven blir uppsagd, är det okej?

Hej , jag undrar om min arbetsgivare kan sparka mig eller varsla mig från jobbet under min sjukskrivning period ? Tack .

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Ja, det kan din arbetsgivare göra. Dock så kan en arbetsgivare inte säga upp dig på grund av din sjukdom då sjukdom som huvudregel inte utgör sådana personliga förhållanden som kan föranleda uppsägning i enlighet med 7 § LAS. Om exempelvis arbetsbrist har uppkommit så är dock inte din sjukskrivning något hinder för arbetsgivaren att säga upp dig. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare