FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet03/12/2012

Samägare kan inte enas om pris vid försäljning av fastighet, samäganderättslagen

Vi är 4 som ärvt skogsfastighet. Priset på skogsfatigheter har sjunkigt. I samband med att vi försökt sälja fastigheten har vi fått anbud där en av oss accepterar budet 3 vill inte sälja då man tycker bud är för lågt. Vad gäller, är de andra skyldiga att lösa ut den som accperat budet eller tvingas den som vill sälja att behålla fastigheten

Lawline svarar

Hej! Ni äger, vad jag förstår det, fastigheten med samäganderätt. Därmed är reglerna i lag (1904:48 s.1) om samäganderätt tillämpliga. Enligt 2 § i denna lag ska alla samägare vara överens för att en åtgärd ska kunna vidtas avseende fastigheten. Om en av er vill sälja till ett visst pris men de andra inte kan alltså inte försäljningen ske. Vad personen som vill sälja däremot kan göra är att begära tvångsförsäljning av fastigheten i enlighet med 6 § i lagen om samäganderätt om personen verkligen vill sälja och inte är speciellt noga om priset. Den personen ansöker då hos tingsrätten om att fastigheten ska tvångsförsäljas och personen behöver då inte övriga delägares samtycke. Vilket pris det blir vid en sådan tvångsförsäljning går inte att förutspå, men det brukar tyvärr sällan bli speciellt bra. Detta är dock en utväg om ni inte lyckas komma överens om ett pris och någon av samägarna vill se till att fastigheten blir såld oavsett pris. Här kan ni läsa i lagen och samäganderätt, den är dock gammal och därmed ganska svår att förstå: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare