FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet03/12/2012

Tvångsåtgärd av samägd fastighet.

Efter skilsmässan gjordes bodelning där en fastighet förblev oreglerad. Nu vill jag ta över fastigheten från min exman (köpa hans del) men har vill inte acceptera värderingen som gjordes av en mäklare. Han vill inte heller ta över min del utan vill att fastigheten förbli delat och att hyresintekten tillfaller honom. Hur går jag till väga för att få en lösning på frågan?

Lawline svarar

Hej, Som jag förstår av din fråga är ni idag separerade och samäger fastigheten. Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt https://lagen.nu/1904:48_s.1 är då tillämplig. Enligt 6 § lag (1904:48 s.1) om samäganderätt kan du ansöka om tvångsförsäljning av fastigheten hos tingsrätten. Ansökan ska göras hos den tingsrätt där fastigheten är belägen. Du får själv delta i budgivningen. Du skriver att egendomen förblev oreglerad vid bodelningen, det öppnar även en möjlighet att ansöka om bodelningsförättare hos tingsrätten 17 kap. 1 § äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230. Bodelningsförättaren söker en lösning som båda parter kan enas om. I de fall bodelningsförättaren inte lyckas medla mellan parterna kan bodelningsförättaren slå fast att makarna samäger fastigheten. Då blir lag (1904:48 s.1) om samäganderätt tillämplig i alla fall och ovanstående möjlighet att tvångsförsälja fastigheten blir aktuell. Vänligen,
Josefin TallusRådgivare