Möjlighet att undvika förskott på arv

Hej Vi är 3 st syskon varav vår bror som är 6 år äldre är autistisk, han har varit på hem sen har var 7 år, Han är helt beroende av vårdare och vårdhem. Vår mor som idag är på äldreboende skall sälja sin bostadsrätt, ca 1 milj kr (liten stad). Vår fråga är, om vår mor enbart vill ge oss 2 andra barn pengarna från lägenheten, är det möjligt? Jag förmodar att hon måste skriva ett papper att det är en gåva till oss och ej förskott på arvet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Du har helt rätt i att det krävs någon form av viljeförklaring från er mors sida om att hon vill ge er pengarna utan att det ska anses som förskott på arv. Det finns inga formkrav på hur en sådan viljeförklaring ska vara utformad, men att utforma den skriftligen är en fördel ur bevishänseende om en tvist skulle uppstå vid ett senare tillfälle. Detta regleras i 6 kap. 1 § Ärvdabalken, http://www.lagen.nu/1958:637. Med hänsyn till detta, är det således möjligt för er mor att ge pengarna till er två och inte till er bror. Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare