Fordringar utan förmånsrätt

Hej!ett företag har gått i konkurs och borgenären med särskild förmånsrätt(panträtt i fastighet )fått betalt samt de anställda med allmän förmånsrätt med krav på lön har ersatts, återstår två skuldebrev som fodringar. Är det korrekt att räkna dessa skuldebrev som oprioriterade fodringar som får betalt först ur överskottet i konkursboet? Dessa två skuldebrev uppgår till 100tkr respektive 80tkr men konkursboets tillgångar är endast 90tkr. Om dessa fordringar ska få betalt enligt 18 FRL dvs de har inbördes lika rätt..hur ska man beräkna detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Ja det är korrekt att oprioriterade fordringar, alltså sådana som inte har någon förmånsrätt, får betalat sist ur konkursboet. Precis som du anger så är det 18 § FRL sonm gäller och de har alltså lika rätt. Detta innebär att konkursförvaltaren får göra en procentuell beräkning, utifrån deras storlek ska de alltså få lika mycket av det som finns kvar. 100/90 är alltså ungefär 111% och 80 är ungefär 89 %, alltså ska fordringen på 100tkr ha 50 tkr och fordringen på 80 tkr ha 40 tkr. Hoppas detta varit till hjälp! Återkom gärna med fler frågor! MVH Cecilia.
Lawline RådgivareRådgivare