Om bortadopterat barns rätt till arv från biologisk förälder

HEJ BLEV BORT ADOPETRAD SOM LITEN. MEN MIN MOR HAR TAGIT KOTAKT FÖR HON BÖRJAR BLI SJUK. MIN FRÅGA ÄR OM JAG ÄRVER NÅGOT AV MIN BIOLOGISKA MOR. JAG ÄR DET ÄNDA BARNET?????

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Enligt Föräldrarbalk (https://lagen.nu/1949:381) 4 kapitlet 8 § 1 stycket har det adopterade barnet, i lagens mening, endast släktskap med sina nya adoptivföräldrar och inte med sina biologiska föräldrar. Således ärver ett bortadopterat barn inget av sina biologiska föräldrar om inte dessa testamenterar egendom till det bortadopterade barnet vilket i sin tur är möjligt. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare