TRAFIKSKADA VID FELAKTIG PARKERING

Hej! Jag har backat in i en bil på min parkering som ställt sig bakom mig, trots parkeringsförbuds skylt. Blev en buckla på sidan på deras bil, är jag skyldig att ersätta detta?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln är att skador som uppkommer i följd av trafik här i landet skall ersättas, trafikskadelagen 8 §. När två fordon kolliderar hanteras ersättningen på olika sätt beroende på om båda fordonen var "i trafik" eller om bara det ena var "i trafik". Om bägge fordonen var att anse som i trafik så tillämpas trafikskadelagen § 10 st. 2. Enkelt kan man säga att ersättning för skada på fordonen då bara utgår om det går att styrka att någon part vållat olyckan (exempelvis att förare A kört in i förare B bakifrån i en bilkö, A är då vållande). Den icke-vållande parten kommer då att få ersättning från den vållande för skadorna på sin bil. Om båda är vållande till viss del utgår ersättning efter hur stort vållande som kan åläggas varje förare (Om A varit 30 % vållande och B 70 % så kommer A att få ersättning för 70 % av skadorna på sin bil och B får ersättning för 30 % av skadorna på sin). Är ingen part vållande till olyckan utgår ingen ersättning för skadorna på bilarna. Är bara den ena bilen i trafik gäller istället 11 § trafikskadelagen. Då skall ersättning utgå. Ersättning för skador orsakade av en bil i trafik betalas ur det vållande fordonets trafikförsäkring. I ditt fall blir det hela lite klurigare. Bilen du körde på var förvisso parkerad, men den var parkerad i strid mot parkeringsförbud. Hade bilen varit parkerad på en tillåten plats hade det inte kunnat finnas några tvivel om att du skulle ersätta hela skadan. I vissa fall har dock olämpligt parkerade bilar ansetts vara i trafik och ersättningen för skador på bilarna har delats mellan bilägarna. Det är svårt att säga om bilen du backade på var tillräckligt illa parkerad för att det skall räcka för att säga att den var i trafik. Vad som kan sägas med säkerhet är att du kommer att få betala någon form av ersättning för skadan. Denna ersättning kommer att utgå ur din trafikförsäkring. Mitt råd är att du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag och ger dem alla fakta du har, inklusive att bilen du backade på stod parkerad i en zon med p-förbud. Det kommer då att bli försäkringsbolaget som utreder och beslutar hur stor ersättning som ska betalas ut. Du hittar trafikskadelagen här: https://lagen.nu/1975:1410 Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare