FrågaÖVRIGTÖvrigt25/11/2012

Att ansöka om särskild handräckning

Ett sambopar ska separera efter kort tid. Mannen vill inte släppa in kvinnan att hämta sina tillhörigheter plus möbler.Hon är skriven där, men bostadsrätten äger han. Handräckning av polis eller?

Lawline svarar

Hej, I situationen Du beskriver skulle kvinnan förmodligen kunna använda sig av handräckning för att få tillbaka sin egendom från mannen. Vad som då blir aktuellt är s.k. ”särskild handräckning” som regleras i 4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746). Ansökan om särskild handräckning görs till Kronofogdemyndigheten bl.a. när, som i det här fallet, en person olovligen hindrar en annan persons utövande av rätten till den sistnämndas egendom. Några saker är bra att ha i åtanke när man ansöker om särskild handräckning. Först och främst är det lämpligt att man styrker sin rätt till de åtgärder man begär. Detta får man göra med hjälp av skriftlig bevisning som skickas med i ansökan. Det kan handla om kontrakt, kvitton eller andra handlingar som visar att man faktiskt har rätt till viss egendom. Man får också skicka med skriftliga vittnesintyg. Att på det här sättet förse Kronofogdemyndigheten med bevisning blir framförallt viktigt om svaranden, alltså i det här fallet mannen, invänder mot sökandens (kvinnans) beskrivning av händelseförloppet. Om svaranden däremot inte invänder så ska Kronofogdemyndigheten godta sökandens version. Det kan alltså vara en bra idé att förbereda sig på att svaranden kommer att invända, och anpassa den bevisning man bifogar ansökan därefter. Man ska komma ihåg att i ansökan förklara att man vill ha Kronofogdemyndighetens hjälp med ”verkställighet”, alltså att tvångsvis genomföra det beslut som ansökan gäller. Annars blir resultatet bara ett utslag, där Kronofogdemyndigheten slår fast att man förvisso har rätt till egendomen. Ansökan sker rent konkret genom att skicka ett brev till Kronofogdemyndigheten där man tydligt anger sina krav och alla uppgifter som kan behövas för att ta ställning till kraven. Det går också bra att använda sig av blanketten ”Ansökan om betalningsföreläggande/vanlig handräckning", men då bör man komma ihåg att ange att det är ”särskild handräckning” som man ansöker om. Kronofogdemyndigheten har ingen speciell blankett som används för särskild handräckning. Med ansökan bifogar man som sagt eventuell skriftlig bevisning, och då bör man också tydligt ange vad varje sådan handling avser att bevisa. När ansökan sedan kommit in till Kronofogdemyndigheten skickas ett föreläggande till svaranden, som får yttra sig över kraven. Möjligen har svaranden invändningar, och dessa ska då sökanden få ta del av och yttra sig över. Sedan fattar Kronofogdemyndigheten ett beslut i beaktande av bevisning och yttranden, och ansökan beviljas eller avslås. Är man missnöjd med Kronofogdemyndighetens beslut får man överklaga det hos tingsrätten inom tre veckor från dagen då beslutet fattades. Hoppas att denna information har varit till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare