FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/11/2012

Vårdslöshet i trafik.

Hej! Jag står misstänkt för vårdslöshet i trafik i samband med en biljakt som ägt rum i en centralort. jag ska har kört i mycket hög hastighet och vid ett flertal tillfällen kört upp jämte de jagde fordonet och försökt få stopp på fordonet, min körstil ska ha varit hotfull och aggressiv. Hur stor är sannolikheten för att mitt körkort bilr indraget? och hur ser straffbilden ut för ett sådant brott?

Lawline svarar

Hej! Vårdslöshet i trafik regleras i 1 § Lag (1951:649) om vissa straff för trafikbrott. För brott av normalgraden är straffet dagsböter. Dagsböter bestäms till en viss summa ställd i proportion till din inkomst. För grov vårdslöshet i trafik utdöms som mest fängelse i 2 år. Om du blir dömd för grov vårdslöshet i trafik kommer ditt körkort sannolikt att återkallas. För grova brott föreskrivs en spärrtid på minst 1 år. Under denna tid kommer ditt körkort vara återkallat. Detta regleras i 5 kap. 3 § st. 1 och 5 kap. 6 § Körkortslag (1998:488). Beroende på vilken bedömning domstolen gör av ditt fall kan du antingen böter eller fängelse om vårdslösheten anses som grov. Ärenden gällande återkallelse av körkort hanteras av transportstyrelsen. Hur stor sannolikheten är att ditt körkort blir återkallat beror därför på om blir dömd för det brott som du står misstänkt för. I sådant fall även hur allvarlig vårdslösheten då skulle komma att bedömas. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning Länkar: Lag (1951:649) om vissa straff för trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649 Körkortslag (1998:488): https://lagen.nu/1998:488
Hannah JakobssonRådgivare