FrågaÖVRIGTÖvrigt22/11/2012

Servering av alkohol på firmafest

Jagh undrar om det är lagligt att köpa sprit till en företags/firmafest och bjuda på (utan att ta betalt) ?? Tack Mvh Camilla

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Huvudregeln är enligt Alkohollagens 8 kapitel 1 § att för servering av alkohol krävs serveringstillstånd. Det finns emellertid ett undantag i 8 kapitlet 1a § som kan bli tillämpligt under vissa förutsättningar. Serveringstillstånd krävs inte om serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer, exempelvis en firmafest. Dessutom måste serveringen ske utan vinstintresse, med detta menas att man inte får ta betalat för alkoholen mer än till självkostnadspris. Dessutom så får serveringen inte ske i lokaler där det yrkesmässigt sker försäljning av alkohol. Om dessa tre förutsättningar är uppfyllda får servering av alkohol ske utan serveringstillstånd. Hoppas du fått svar på din fråga! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare