Fördelning av arv

Vi är 5 barnbarn , både min mamma och min moster är avlidna. Nu har vår mormor avlidet så hur delas hennes arv upp. I fem delar eller delar man bara upp i 2 delar efter våra mammor?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Arvet fördelas enligt följande. Först delar man arvet med lika del mellan din mamma och hennes syster. Eftersom ingen av dem är i livet i dag så går lotten vidare på er barnbarn. Du delar, tillsammans med eventuella syskon på din mammas lott och dina kusiner delar på sin mammas lott. Regleringen finner du i Ärvdabalkens 2 kap. https://lagen.nu/1958:637 Vänligen
Lisa NordbrandtRådgivare