Kan man göra sin syster arvslös?

Hej jag står som ensam ägare till våran fastighet min man och barn ärver ifall något händer mej.Om vi alla skulle omkomma tex i en olycka. Så är den enda familj jag har en syster.Jag vill inte att hon ska ärva något. Jag vill testamentera mitt hus, bil, mc mm till en vän. Hur och kan jag göra så??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Helt korrekt! Som du är inne på ärver din man först och främst dig vid ditt frånfälle. Om din man redan är borta vid ditt frånfälle ärver ditt barn, detta är den första arvsklassen som kallas för bröstarvingar vilka alltid har rätt till sin laglott. Om ni alla skulle förolyckas så går man vidare till andra arvsklassen under förutsättning att inte ditt barn har något barn. I andra arvsklassen finns föräldrar och syskon. Så liksom du är inne på kommer din syster då att ärva dina tillgångar i denna situation. Om du inte vill att din syster ska ärva dig kan du skriva ett testamente till någon annans förmån eftersom du har rätt att inskränka din systers arv. Reglerna om upprättande av testamente finns i 10 kapitlet Ärvdabalken (ÄB). Testamentet måste ha en del formkrav för att det ska vara giltigt, bland annat måste det bevittnas och undertecknas. Mitt råd till dig är att kontakta en verksam jurist för att få hjälp att utforma ett testamente med dina önskemål. Här hittar du ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Lycka till! Vänligen
Linnea HedmanRådgivare