FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet20/11/2012

Äganderättsförbehåll - obligationsrätt eller sakrätt?

Hej. Ni har tidigare svarat på frågor om äganderättsförbehåll vid överlåtelse av fastighet men jag undrar var det sakrättsliga problemet ligger? det känns väldigt obligationsrättsligt.

Lawline svarar

Hej! *Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!* Ett äganderättsförbehåll är givetvis obligationsrättsligt eftersom det är en avtalsklausul som tas in i ett fastighetsköp mellan en köpare och säljare. De sakrättsliga spörsmålen dyker i sådana fall upp om en köpare säljer sin fastighet som är belastad med äganderättsförbehåll. Sakrätt är ju alltid för de fall när tredjeman kommer in och stökar till det. *Allt gott!* Filip Henriksen
Lawline RådgivareRådgivare