FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/11/2012

Bestridande av avtal slutet mellan näringsidkare över telefon

Vi äger ett enskilt bolag som har blivit lurade av en telefonförsäljare att ingå ett avtal till ett extremt ofördelaktigt telefonabbonemang. De menar att det finns ett inspelat avtal men de vägrar spela upp detta för oss. Vi menar att de inte klargjorde förutsättningarna för abbonemanget i avtalet och vill därför höra det innan vi betalar slutfakturan. Har vi laglig rätt att få detta avtal uppspelat eller till och med skickat till oss i en fil? Stort tack!

Lawline svarar

Hejsan, Eftersom att ni är en enskild firma och inte konsumenter, gäller inte de förmånliga reglerna om ångerrätt i Distans- och hemförsäljningslagen. Detta betyder emellertid inte att avtalet nödvändigtvis är bindande. Det kan angripas enligt allmänna avtalsrättsliga regler. Enligt 1 kap. 1 § avtalslagen sluts ett avtal genom två av parterna samstämmiga viljeförklaringar, se https://lagen.nu/1915:218#P1S1. Ett sådant avtal kan enligt 1 kap. 3 § 2 st. slutas muntligen. Huvudregeln är att parterna efter avtalsslut är bundna av sin avtalsprestation. Om fakturan inte motsvarar vad ni vid avtalsslutet kommit överens om är rådet att skriftligen bestrida den. Detta görs i första hand till borgenären (telefonbolaget). Vid en eventuell tvist i domstol är motparten skyldig att förete underlag (dvs. ljudfilen med avtalet). Lycka till! Med vänlig hälsning
Dag EresundRådgivare