FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/11/2006

Fyndförseelse

Hej och tack för en bra sida! Jag har en liten fråga till er. För cirka tre månader sedan så tog jag och fyra andra personer en taxi från ett uteställe till ett annat. Jag satt på vänstra sidan av taxin, och när vi skulle stiga av så ser jag en plånbok ligga på motsatta baksättet utifrån min position. Eftersom jag antog att plånboken tillhörde någon av mina bekanta så ropade jag till och frågade vems plånboken var och lämnande den till någon i eller utanför bilen. Eftersom jag då inte trodde att det var någon "big deal" så la jag inte på minnet vem jag lämnande den till. Såhär med facit i hand så skulle jag ju självklart gjort det. Men man hade ju bråttom in på klubben och jag trodde ju inte det var något speciellt med plånboken. Senare under kvällen visar det sig att plånboken hade glömts kvar under en tidigare tur. Polis kom till platsen och av all välmening så sa jag att jag sett plånboken. Däremot höll alla andra tyst om att de hade sett den. Polisen frågade då mig en massa frågor och jag kunde inte just då svara på vem jag gav plånboken eftersom jag helt enkelt inte mindes. Nu med lite distans på det så minns jag att jag lämnade fram den till en tjej som satt i framsätet. Jag kände inte henne alls bra men jag vet nu hennes namn. De andra i bilen hörde också med lite distans på händelsen att de hört henne säga: "men här är det ju pengar i". Polisen misstänkte inte mig eller något, men det var ju väldigt obehagligt att "nästan" bli anklagad får något jag absolut inte har gjort och de ställde "jobbiga" frågor. Pga. polisens bemötande under kvällen så vill jag inte ringa in till dem såhär efteråt och berätta att jag gav den till tjejen i framsätet. Det skulle ju bara verka konstigt. Nu ca 3 månader eftert har jag inte hört ett knysst från polisen eller någon annan, men man vet ju att saker kan ta väldigt lång tid. Men jag borde väl ha hört NÅGOT om det, i fall det skulle bli något av det? Ska tilläggas att jag hade druckit några öl på kvällen, men absolut inget överdrivet. Jag är ostraffad, väldigt skötsam som person och har inte något dåligt ölsinne. Ska börja på Polishögskolan till våren och vill inte ha detta dragandes efter mig. Jag blev antagen efter händelsen och har fått jaktvapenlicens, så troligen är jag inte i misstankeregistret. Kan du/ni göra en bedömning utifrån det jag har sag (ni kan ju tyvärr inte gå efter så mycket annat) och kanske ge mig lite ro, alternativt riktlinjer hur jag ska handla? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Enligt brottsbalken 10 kap 8 § (se http://www.lagen.nu/1962:700 ) gör man sig skyldig till fyndförseelse om man ej uppfyller den i lag föreskrivna skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag fått i sin besittning (se hittegodslagen http://www.lagen.nu/1938:121 ). I 1 kap 2§ i förstnämnda lag stadgas dock att en gärning enbart utgör brott om den begåtts uppsåtligen, om inte annat särskilt sägs. Detta betyder att följande handling enbart utgör brott då någon innehar någon annans borttappade egendom och medvetet struntar i att lämna in denna till polisen. Om jag utgår från situationen så som du beskriver den så står det klart att du inte medvetet underlät att rapportera in fyndet. Enligt sentensen mala fides superveniens non nocet (latin, som betyder ungefär efterkommande ond tro skadar ej) kan en handling företagen i god tro ej raderas ut av efterkommande ond tro. Även om man inom straffrätten inte på detta sätt talar om god och ond tro finns ändå ett krav på att uppsåtet måste ha förelegat vid gärningens företagande, för att det skall röra sig om ett brott. Eftersom det inte heller finns någon lagstadgad skyldighet att anmäla annans brott (jag tänker på det fall mottagaren av plånboken härigenom gjort sig skyldig till olovlig handling) så har du enligt min bedömning inte gjort dig skyldig till någon straffbar gärning. Om du hade överlämnat plånboken med den vetskap om att mottagaren inte var ägaren, så kunde du ha gjort dig skyldig till olovligt förfogande enligt brottsbalken 10 kap 5 §. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare