FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/11/2012

Kontraktsbrott

Jag och min f.d flickvän äger en hund tillsammans. Vi har skrivit att kontrakt mellan oss där det står att "båda är likvärdiga ägare med samma ansvar och rättigheter". Nu anser hon att det inte fungerar med delad vårdnad och när det var min tur att ha hunden skickade hon mig ett sms där hon talade om att hon tänkte behålla hunden. Jag har försökt att få tag på henne men hon vägrar att prata med mig. Har varit i kontakt med polis men de upplyser mig om att jag måste starta en civilrättslig process gällande avtalsbrott. Jag har dock också fått höra om "samäganderätt och offentlig auktion" vilket rekommenderades framför avtalsbrotts anmälan pga kostnader. Jag känner mig rådvill. Vad är bäst att göra?

Lawline svarar

Hej! För det första vill jag tacka för att du vänt dig till Lawline. Av den informationen jag erhållit väljer jag att svara på följande sätt: Sådana här typer av problem är aldrig enkla. Särskilt inte när man har att göra med levande ting, som barn eller för den delen djur - hundar. Om ni har skrivit ett kontrakt mellan er, avtal behöver i de här fallen inte ens vara skriftliga, så gäller det helt enkelt (unadantag finns alltid, om det skulle vara ett oskäligt avtal osv). Fördelen med ett skriftligt kontrakt är att det blir så mycket enklare att bevisa att avtal faktiskt har ingåtts. I Sverige har vi en stark tro på att avtal ska hållas (pacta sunt servanda). Men du har helt rätt i att det kan bli kostsamt i en domstolsprocess, vilket jag skulle säga är det enda alternativet för dig, men absolut inget omöjligt alternativ, det eller att försöka prata förstånd med ditt ex. Det är helt sant att ni innehar en samäganderätt men offentlig auktion är bara aktuellt om samägandet ska upphöra och värdet av egendomen ska delas upp. Det är knappast akutellt här... Mvh Emelie K - Lawline
Emelie KarlssonRådgivare