FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/11/2012

Tidpunkt för utbetalning av handpenning

Har en mäklare rätt att behålla köparens handpeng till tillträdesdagen eller skall säljaren få handpengen så fort köpeskillingen är fastställd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som behandlar denna fråga utan svaret beror på vad som avtalats mellan säljaren och mäklaren. Handpenningen kan ses som en form av säkerhet för att köparen verkligen ska genomföra köpet och läggs ofta hos mäklaren som en säkerhet för såväl köpare som säljare. Dessutom garanteras då mäklarens arvode, som allt som oftast dras ifrån handpenningen. Att mäklaren behåller handpenningen till tillträdesdagen kan vara bra i fall säljaren skulle vara den som drar sig ur köpet och handpenningen därmed ska återgå till köparen.

Vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare