FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/11/2012

Pacta sunt servanda - avtal ska hållas

Hej. Jag köpte en hund för lite över 1 år sedan. På köpekontraktet står det att jag inte får kastrera hunden utan uppfödarens godkännande. Har jag rätten att göra detta ändå eller bryter jag mot lagen?

Lawline svarar

Hej, En grundläggande princip inom avtalsrätten är den så kallade ”pacta sunt servanda”-regeln, vilket är latin för ”avtal ska hållas”. Principen innebär att avtal är juridiskt bindande för parterna som ingått det. Regeln går emellertid inte att uttryckligen utläsa i lagtexten. Varför den trots detta kan anses gällande är för att det finns vissa lagfästa undantag ifrån regeln. Sådana återfinns bland annat i avtalslagens 3 kapitel. I de fall då något undantag ifrån regeln inte är tillämpligt – då gäller ”avtal ska hållas”. De undantag som finns berör till exempel fall där någon av parterna, som ingått avtalet, varit omyndig vid avtalsingåendet. Eller då någon exempelvis tvingats att ingå avtal under hot. Jag kan inte se att något undantag ifrån ”avtal ska hållas”-regeln föreligger i ditt fall och således har du, genom att ha skrivit under avtalet, godtagit dess innehåll. Därmed har du också skyldighet att hålla dig till detta. Avtalslagen återfinns här: https://lagen.nu/1915:218 Här finner du mer om undantagen ifrån ”avtal ska hållas”: https://lagen.nu/begrepp/Pacta_sunt_servanda Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare