solidariskt ansvar för lån

Hej! Jag undrar vad som gäller, när jag äger ett hus och har lån på huset tillsammans med min före detta pojkvän, när jag nu har blivit arbetslös och inte är berättigad a-kassa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom att ni äger huset tillsammans och står för lånen tillsammans, är ni solidariskt ansvariga för att lånen återbetalas. Detta innebär att kreditgivaren kommer kunna kräva vem som helst av er på amortering och ränta av lånet. Har du inga pengar kommer således din pojkvän få betala. Dock har han i ett sådant fall regressrätt mot dig, då ni i slutändan ska svara lika mycket för att lånet och räntan betalas. Detta innebär att han kommer kunna kräva dig(rättsligt) på de pengar han lagt ut för din del av räntan och eventuell amortering. Har du inte dessa pengar kan ett alternativ vara att han köper din del av huset och övertar din del av lånet, då förlorar du visserligen huset men har du någon annan bostad kanske detta är att föredra. Det förutsätter naturligtvis att din föredetta pojkvän går med på det, men eftersom att han kan riskera att få betala bådas lånedel och senan föra en regersstalan mot dig; vilket kan bli lång och utdragen kanske detta är det bästa sättet för er båda, förutsatt att han har pengar att köpa ut dig för. Ett förslag är att ni kontaktar kreditgivaren som gett er lånen då det har bra koll på detta och oftast kan hjälpa er gratis(beror lite på om ni har använt er av en bank eller annat kreditinstitut men hör med kreditgivaren). Hoppas det löser sig, Mvh Sara Okfors
Lawline RådgivareRådgivare