FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/11/2012

köp på kredit

köpekontrakt med uppskjuten betalning vad är det och hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ett köpekontrakt med uppskjuten betalning innebär att säljaren ger köparen kredit med betalningen, och levererar varan innan köparen har betalat. Ett exempel är att säljaren ger varan till kunden direkt när avtalet sluts(köpekontraktet), men att köparen inte behöver betala enligt avtalet förrän efter 30 dgr. Juridiskt sett ser man det som att säljaren ger köparen en kredit(som ett lån), varför säljaren oftast tar en extraavgift(likt en ränta) för att köparen fått vänta med att betala. Hoppas detta var förklaring nog, annars får du gärna återkomma!
Lawline RådgivareRådgivare