Olika kontantinsatser - vad skall vi tänka på när vi skriver papper på detta?

Hej! Jag och min pojkvän har köpt en lägenhet ihop. Vi går in med olika kontantinsatser (jag 380 000 kr och han 1 200 000 kr). Resterande belopp får han låna räntefritt av sin pappa. Vi kommer att amortera lika mycket var till hans pappa varje månad. Vad ska vi tänka på när vi skriver papper på detta? Vi väljer mellan att han ska ägga 80% och jag 20% eller att vi ska äga 50/50. Skuldebrevet måste också regleras med amorteringen. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Det finns olika lösningar för att komma runt detta problem: 1. Skuldebrev Ni kan stå som hälftenägare av lägenheten, och din pojkvän med mer pengar kan låna ut en summa till dig. I detta fall skall ett skulebrev upprättas. Skuldebrevet skall innehålla lånets storlek och namnteckningar, även uppgifter om när och hur lånet skall betalas tillbaka. Vid en försäljning kommer du och din pojkvän dela på eventuell vinst eller förlust, och din pojkvän som lånat ut pengarna får tillbaka dem i enlighet med skuldebrevet. Glöm inte att ni även måste avtala bort sambolagens bodelningsregler. 2. Olika andelar Ni kan köpa olika stor procentandel av lägenheten. Denna fördelning skall noteras i köpekontraktet. Vid en försäljning får den som bidragit med mer vid köpet mer om bostaden har stigit i värde. Men tänk också på att den som har en större andel av bostaden förlorar också mer om lägenheten säljs med förlust. Även vid denna lösning måste sambolagens regler om bodelning avtalas bort för att hålla. Skrivs inget samboavtal kan det bli hälftendelning trots att det står olika andelar i köpekontraktet. 3. Olika stora banklån Den som går in med mindre pengar kan ta ett större banklån (i detta fall din pojkväns pappa). På så sätt kan ni äga halva bostaden var. I detta fall behövs inget skuldebrev upprättas och var och en tar ansvar för sitt bostadslån. Lycka till,
Lisa SennerbyRådgivare