FrågaÖVRIGTÖvrigt14/11/2012

Studieuppehåll pga. militärtjänstgöring

Hej! Jag har i dagarna antagits till Polishögskolan och skall inställa mig där för inskrivning den 21/1-2013. Jag är självklart jätteglad för detta, men detta innebär även en del problem för mig och personer i min omgivning. Det är så att jag i skrivande stund är anställd av Försvarsmakten, och planerad att åka på utlandstjänstgöring i februari 2013, något som både jag och min grupp tillsammans med mig förberett sig på. Jag skulle jättegärna vilja åka på denna mission tilsammans med dem, på grund av en mängd olika anledningar, om detta är möjligt. Min fråga är helt enkelt om det finns någon laglig rätt för mig som studerande på polishögskolan att ansöka om studieuppehåll för att åka på denna utlandsmission, alternativt att skjuta upp min plats till höstterminen 2013? Mycket tacksam för svar, då beslut måste meddelas min grupp snarast på grund av eventuell vakansrekrytering för att fylla min plats. Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Angående Polishögskolan (PHS) och studieuppehåll för militärtjänstgöring kan följande sägas. Militärtjänstgöring var tidigare - innan värnplikten avskaffades - ett godtagbart skäl för studieuppehåll (detta angavs explicit i Polishögskolans utbildningsplan för polisprogrammet från 2002). När utbildningsplanen uppdaterades år 2011 togs denna del bort, se s. 4 i Utbildningsplan för Polisprogrammet 11-11-01; http://www.polishogskolan.se/PageFiles/42381/Utbildningsplan_%20111101.pdf Det anges emellertid att varje ansökan om studieuppehåll bedöms individuellt, varför militärtjänstgöring möjligen fortfarande kan utgöra godtagbart skäl för studieuppehåll. Värt att notera är dock att studieuppehåll vanligen beviljas efter det att studierna faktiskt påbörjats (d.v.s. efter det att man läst en period vid högskolan). Notera även att det är upp till högskolorna att besluta om den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå får fortsätta sina studier efter ett studieuppehåll, se 7 kap. 33 § högskoleförordningen (1993:100). Någon skyldighet föreligger således inte i denna del, såvida ej föreligger särskilda skäl för studieuppehåll (så som sjukdom, vård av barn etc.). Mitt avslutande råd är därmed att du vänder dig direkt till Polishögskolan i denna fråga. De kan med all säkerhet ge dig svar på samtliga dina frågor. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare