27 § lagen om skuldebrev

hej! I en fråga huruvida en gäldenärs betalning av sin skuld till sin borgenär är gill, trots att det skett en överlåtelse till ny borgenär, hänvisar jag till 27§, dvs möjligt för gäldenären att göra invändning mot nya borgenären som kräver betalning. Men vad menar man egentligen i 27 § skrbl med att ny borgenär ej äger större rätt än föregående borgenär? tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Första meningen i 27 § lagen om skuldebrev handlar om gäldenärens invändningsrätt mot en ny borgenär. Formuleringen ”[…]njute nye borgenären ej mot gäldenären bättre rätt än den överlåtaren ägde[…]” innebär att förvärvaren av ett skuldebrev (den nya borgenären) inte kan göra några andra krav gällande än de krav som överlåtaren av skuldebrevet kunde göra. Det innebär till exempel att en fordran som är ogiltig pga. att överlåtaren svikligt förlett gäldenären att ingå avtalet fortsätter att vara ogiltig även sedan en ny borgenär förvärvat fordran (helt ovetande om det svikliga förledandet). Det innebär också, som Du redan har kommit fram till, att den nya borgenären inte kan kräva betalning av en del av fordran som redan betalats innan överlåtelsen till överlåtaren. Med andra ord förhåller det sig såhär: När borgenär 1 (överlåtaren) mottar betalning av fordran minskar samtidigt fordran med den betalda summan. 27 § lagen om skuldebrev innebär bland annat att en ny rätt till samma betalning inte uppstår igen hos borgenär 2 efter en överlåtelse. Fordran hade ju innan överlåtelsen redan minskat med summan av betalningen, och kan inte bli större bara för att den nu åberopas av den nya borgenären. Hen skulle ju då ha en ”bättre rätt än den överlåtaren ägde”. Gäldenären kan alltså invända att betalning redan erlagts. En annan fråga gäller det fallet att betalning sker till borgenär 1 efter att överlåtelsen skett, och det alltså egentligen är borgenär 2 som har rätt till betalning. Den situationen regleras i 29 § lagen om skuldebrev. Eftersom Din fråga uttryckligen inskränker sig till formuleringen i 27 § lagen om skuldebrev går jag inte in mer utförligt på den frågan. Hoppas att denna information har varit till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare