Rättegångskostnader mm. (brottmål)

Hej Jag har fått ett strafföreläggande men vet inte om jag ska godkänna lr bestrida det därför behöver jag er hjälp I somras när jag var på väg hem från en charterresa i Cypern blev jag stoppad på Arlanda flygplats för en slumpmässig kontroll , i samband med detta hittades 4 st knogjärn i min resväska och jag blev misstänkt för smuggling. Min avsikt var inte att använda knogjärnen för våld utan tyckte dem var fina att ha på hyllan,hade även frågat säljaren som lurade mig med att det var lagligt med införsel så länge kvittot finns på de. Därför valde jag att tacka nej till strafföreläggande. Nu har jag fått ett strafföreläggande där åklagaren yrkat på 80 dagsböter ( 13600 kr ). Jag kommer att sluta arbeta om ca 1 månad på grund av studier och har inte råd att betala den höga summan dessutom tycker jag att beloppet är överdrivet högt och tänker därför överklaga beslutet. Men jag är orolig för att det ska bli ett högre belopp/straff tom fängelsestraff vid en eventuell rättegång. Kan jag bli skyldig att betala rättegångskostnaderna ? Jag är 22 år och är inte sen tidigare dömd för något brott. Tack i förhand

Lawline svarar

Hej! Enligt rättegångsbalken (RB) 31 kapitlet 1 § är huvudregeln vid en rättegång att den tilltalade om denne döms ska betala vad som betalats av allmänna medel i ersättning till försvarare. Ersättning utkrävs även för kostnader att hämta den tilltalade till rätten samt även för eventuella undersökningar. Eftersom åklagaren yrkar på dagsböter riskerar du inte ett fängelsestraff. Domstolen dömer aldrig strängare än det åklagare yrkat på. Du riskerar inte heller att behöva betala mer än 13600 kr på grund av samma skäl. Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare