FrågaÖVRIGTÖvrigt12/11/2012

Tilläggsavgift i kollektivtrafik

Hej, Jag har fått en tilläggsavgift av västtrafik men jag valde att inte att skriva under att jag mottagit den. Jag undrar således vad som gäller om man inte accepterat en deras tilläggsavgift dvs jag har _inte_ signerat på den raden där det står "Jag åtager mig att betala ovanstående avgift". Får man en fortkörningsbot behöver man ju inte skriva på men då får man gå till tingsrätten. Finns denna möjlighet även vid dessa tilläggsavgifter ? De hänvisar till SFS 1977:67.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det som kan inträffa om Västtrafik inte får in en betalning från dig är att de tar ärendet till domstol. Det som menas med SFS 1977:67 är lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, en lag som ger Västtrafik rätt att utfärda tilläggsavgifter. Notera att undantaget i 2 § är ganska svårtillämpligt, eventuellt kan tingsrättsmålet FT 365-11 vara av intresse för dig. Där blev en man dömd till att betala en tilläggsavgift till just Västtrafik efter att förgäves ha anfört att han borde kunna slippa då han under stress glömt sitt giltiga årskort hemma. Länk till lagen: https://lagen.nu/1977:67 Länk till rättsfallet: https://docs.google.com/file/d/0BxQpa9KSvCMEM2ZhMjMxMzMtZjBkMC00NjcyLTg0MTEtNjdmMjkxM2NiYTRi/edit?hl=sv Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare