Intresseanmälan, bindande?

Hej, jag skrev på att jag var intresserad av att betala för ett flak. Priset var ej faställt vid den tiden. När väl klassen hade valt vilket kontrakt som de skulle ta så hoppade jag av (den ansvarige frågade klassen vilka som ville hoppa av). Några dagar går och samma person frågar mig (personligen) om jag ska vara med eller inte. Jag svarade nej. Men nu påstår denne att jag är skyldig att vara med och betala pga pappret som jag skrev på. Vederbörande säger att jag inte har ångrat mig. Dvs. ord mot ord. Hur tar jag mig ut ur knipan? Är jag juridisk skyldig till att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Ett avtalsförfarande inleds med ett anbud från den ena parten. Anbudet måste vara riktat särskilt till den andra parten, alternativt en sluten krets, här kan man diskutera om din klass är en sådan sluten krets. Dessutom ska anbudet innehålla tillräckligt detaljerad information om vad avtalet kommer att innebära/innehålla. Dokumentet du skrev på saknade viktiga uppgifter (pris). Sedan ska anbudet även vara utan reservation, anbudet ska inte kunna dras tillbaka. Här kan man fråga sig, om anbudet (intresseanmälan) inte blev av - skulle du kunna begära att avtalet fullgörs i alla fall? Antagligen inte. Att skriva på ett dokument som kallas ”intresseanmälan”, och där det inte står att intresseanmälan är bindande, torde inte vara ett bindande avtal. Det finns alltid utrymme för tolknig men utifrån det som framgår av din fråga handlar detta i princip om en lista för att kunna räkna ut en ungefärlig kostnad utifrån det ungefärliga antalet personer som kan antas komma.
Lawline RådgivareRådgivare