FrågaÖVRIGTÖvrigt11/11/2012

Hur göra vid brottsanklagelse?

Idag blev jag och min kollega anklagad för stöld på vårt jobb (restaurang) vilket såklart inte är ok! Vad gör man? Vi är helt ställda?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som anklagad för brott kan man inte väcka talan vid domstol för att få sin oskuld bekräftad, utan det krävs att åklagare väcker talan för att ärendet skall tas upp. Är ni oskyldiga och anmälan skett utan grund så kommer åklagaren att lägga ned utredningen, då det har skett en inkorrekt anmälan. Självklart skall man inte behöva tåla att bli oskyldigt anklagad för brott man inte har begått, och det finns några åtgärder ni kan utföra. *Förtal* Har någon anklagat er för brott genom att t.ex. sprida ut detta på arbetsplatsen eller på annat sätt offentligen spridit ut sådana rykten kan det röra sig om förtal (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1), vilket är straffbart. Polisen tar dock inte upp anmälningar om förtal, utan detta är någonting man själv får driva i domstol. Önskar du driva en förtalstalan bör du kontakta en jurist. *Falsk angivelse/falsk tillvitelse* Att till polisen eller annan myndighet inkomma med en anmälan man vet inte är korrekt är ett brott, vilket kan leda till böter eller fängelse. Dessa brott kallas "falsk angivelse" (https://lagen.nu/1962:700#K15P6S1) och "falsk tillvitelse" (https://lagen.nu/1962:700#K15P7S1), brotten vi nu talar om driver polisen och åklagaren själva. Detta innebär att ni kan göra en polisanmälan om personen har polisanmält er. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare