Driva in skuld trots att bevis på skuld inte finns?

Hej! För ett år sen betalade jag ett par glasögon till kompis som inte hade pengar då. Hon har inte betalt tillbaka än & något kvitto har jag inte. Har ställt frågan via sms när jag får pengarna men hon svarar inte. Hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det enklaste sättet för en privatperson att få tillbaka utlånade pengar är att vända sig till Kronofogden. Kronofogden kommer därefter att vända sig till personen som är i skuld för att driva in pengarna. Problemet är om den personen förnekar att det ö h t existerar en skuld, man blir då tvungen att inleda en process i domstol. I detta fall ser jag stora problem gällande möjligheten att bevisa att en skuld faktiskt existerar då det inte finns kvitto och inte heller SMS, inspelade samtal, mail etc. där personen erkänner att det finns en skuld. Möjligtvis skulle en banköverföring kunna vara av visst bevisvärde, men det är inte särskilt starkt om den andra personen har en trovärdig förklaring till överföringen. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare