FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/11/2012

Tredje mans krav på fullmakten

Hej! Jag och min man är pensionärer och vi har svårt att röra på oss. Vi har bett ett av våra barnbarn att hjälpa oss med vissa ärenden. Vi har skrivit en fullmakt som vi båda har undertecknat och som klart och tydligt ger barnbarnet rätt att handla för vår räkning. Men när vårt barnbarn har försökt uträtta det vi behöver hjälp med så har det sagts att fullmakten inte blivit accepterad eller att vår fullmakt inte är godkänd och att vi behöver fylla i andra formulär och blanketer. Kan de göra så? Spelar det någon roll att hon är vårt barnbarn? Bästa hälsningar, Birgitta Carlsson

Lawline svarar

Hej Birgitta, Tack för din fråga. En fullmakt bemyndigar fullmäktigen (ditt barnbarn) att med bindande verkan sluta avtal med tredje man (de som ni vill sluta avtal med) för huvudmannens (du och din man) räkning. Fullmäktige kan inte göra mer än vad du som huvudman skulle kunna göra själv. Däremot är fullmäktiges egen rättshandlingsförmåga irrelevant, eftersom hon inte utövar sin egen rättshandlingsförmåga, utan så att säga är ett verktyg för huvudmannen. En tredje man kan ställa vilka krav som helst och behöver inte acceptera att rättshandla med någon som har fullmakt. Det har sin förklaring i att tredje man tar en risk när han rättshandlar med en fullmäktig, nämligen det att det aktuella avtalet ligger utom behörigheten eller att fullmäktige utan grund påstått sig ha fullmakt och inte har råd att ersätta tredje man, enligt § 25 Avtalslagen https://lagen.nu/1915:218#P25S1 , regeln om falsus procurator. Med vänliga hälsningar,
Farhad NiroumandRådgivare