Nedre beloppsgräns för ansökan om betalningsföreläggande?

En person är, enligt min bedömning, skyldig mig 2500Kr för elförbrukning. Han anser summan är för hög, vilket är den lägsta summa som kan ligga till grund för att lämna in en ansökan om betalningsförläggande? Vänliga hälsningar Lennart Palm

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Förutsatt att övriga förutsättningar för att ansöka om betalningsföreläggande är uppfyllda finns ingen beloppsbegränsning vad gäller ansökan om betalningsföreläggande. Kronofogden tar ut en avgift om 300 kr för ansökan, vilket givetvis begränsar det rationella utrymmet att ansöka om ett betalningsföreläggande på. Du kan dock begära ersättning för kostnader i anledning av målet i din ansökan. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare