Condictio indebiti - felaktig utbetalning av lön

Min sambo har slutat på ett företag där hon arbetat sen 1991. Hösten 2006 blev det en ny ägare till företaget. Hon slutade på företaget 2012-10-26. Nu har det nya ägaren till företaget sänt ett krav på återbetalning för dubbel lön hösten 2006, vilket hon inte är medveten om att hon fått. Företaget har inte gjort någon ansatts tidigare att reglera det som de påstår är fel och har inte precisserat hur mycket det handlar om i kronor.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, *Rättslig reglering* Till att börja med kan konstateras att den fordran som frågan gäller faller under preskriptionslagens huvudregel om 10-årig preskriptionstid. Om arbetsgivaren har ett giltigt anspråk, en fordran, är den alltså inte att anse som preskriberad. Situationen som frågan rör benämns inom juridiken "condictio indebiti" och är en rättsprincip som utvecklas i praxis under en lång tid. Innebörden av principen om condictio indebiti är att den som mottagit en felaktig utbetalning i regel är skyldig att återbetala denna. Som så ofta annars är fallet med huvudregler finns dock även här vissa undantag. Om den som tog emot den felaktiga utbetalningen var i god tro, d.v.s. att han/hon inte märkte eller hade anledning att misstänka att det skulle vara en felaktig utbetalning och sedan inrättade sig efter betalningen, d.v.s. konsumerade pengarna, är det inte säkert beloppet behöver återbördas. Tiden från att den felaktiga utbetalningen togs emot till att anspråket på återbetalning restes spelar in vid bedömningen om återbetalningsskyldighet föreligger eller inte. Ju längre tid som gått, desto större är troligen chansen att återbetalningsskyldighet inte är för handen. *Sammanfattning* Jag kan inte att ge något exakt svar på om din sambo är återbetalningsskyldig eller inte i och med att jag inte har alla detaljer i fallet. Sammanfattningsvis spelar dock följande faktorer stor roll i bedömningen: _God tro_- Ju mindre beloppet är desto större chans att missta sig och i förlängningen hävda att man var i god tro. Har man en fast lön som varit densamma under en tid och sedan plötsligt utan förklaring får en insättning på ett annat belopp är det svårt att hävda att man var i god tro. I övrigt gäller antagligen att det är lättare att missa en felaktig utbetalning om man har rörlig/provisionsbaserad lön. _Tiden_ I det här fallet är helt klart tiden på din sambos sida. Sex år är en lång tid för en arbetsgivare att hinna upptäcka att lön utbetalats felaktigt. Kan arbetsgivaren bevisa att din sambo inte var i god tro torde dock tiden spela mindre roll. _Partsförhållandet_ Även partsförhållandet kan spela viss roll i bedömningen. Din sambo är den svagare parten, vilket innebär ett större ansvar för arbetsgivaren vad gäller t.ex. att i rimlig tid informera om att en felaktig utbetalning gjorts. För att din sambo överhuvudtaget ska behöva betala tillbaka något måste naturligtvis arbetsgivaren specificera sig ang. hur mycket som ska betalas tillbaka och visa att det verkligen var en felaktig utbetalning. Preskriptionslagen hittar du här - https://lagen.nu/1981:130 Lycka till!
Erik LindgrenRådgivare