Gäldenärsbyte

hej! Som jag har förstått det finns det regler angående gäldenärsbyte vid fodringar/enkla skuldebrev, dvs borgenären måste ge sitt medgivande. Var i SkbrL hittar man detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Utgångspunkten i svensk rätt är att ett gäldenärsbyte inte är lovligt utan borgenärens samtycke. Detta följer av den allmänna rättsgrundsatsen att avtal ska hållas. I skuldebrevsrätt kallas ett sådant gäldenärsbyte för substitution och är en förpliktelseöverlåtelse som inte är tillåtet utan borgenärens samtycke. Regeln om samtycke framgår inte uttryckligt i skuldebrevslagen (SkbrL) utan ses i ljuset av principen om att avtal ska hållas som återfinns i SkbrL 1 §. Om inte samtycke ges av borgenär kan det ibland finnas möjlighet till intervenering vilket innebär att någon annan fullgör förpliktelsen utan att gäldenärsbyte sker. Intervenering torde i vanliga fall inte motsättas av borgenär.
Lawline RådgivareRådgivare