FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/11/2006

Ofredande

Angående kontrollant från Radiotjänst. Har dessa rätt att stå och lyssna vid dörren? Har dessa rätt att titta in i ens bostad när man öppnar dörren? Kontrollanten som var här stod och gapade i trapphuset, kallade mig idiot och hotade med att ringa polisen ifall jag inte öppnade igen, kan jag anmäla kontrollanten för detta beteende?

Lawline svarar

Varken att stå och lyssna vid någons dörr eller att titta in då dörren öppnas är brottsligt. Däremot skulle kontrollantens beteende med att skrika etc kunna falla under brottet ofredande i Brottsbalkens 4 kap 7§, se http://www.lagen.nu/1962:700. För att kontrollantens beteende skall anses innebära ett ofredande krävs att det kan sägas vara en kännbar fridskränkning. Du kan polisanmäla kontrollanten för detta beteende, låt vara att det kan bli svårt med bevisning om ord står mot ord. Ett tips skulle kunna vara att tala med dina grannar om någon av dem också hört detta och störts av det.
Rådgivare