Samägande av bostadsrätt - försäljning

Äger 10% av en bostadsrätt. Övriga ägare (3 st) vill sälja enligt följande villkor: Pris 1,5 miljon, handpenning 50.000:- erlägs 30/11, övrig köpeskillning erläggs 30/6 2013. Köparen hyr sedan augusti lägenheten och är därmed redan skriven i den. Är det möjligt att göra så här? Kan de sälja utan mitt medgivande?

Lawline svarar

Hej! Om ni är fyra stycken delägare till en bostadsrätt regleras detta gemensamma ägande i stort av samäganderättslagen (se https://lagen.nu/1904:48_s.1). Samäganderättslagen gäller i den mån inget annat avtalats er delägare emellan. I den bostadsrätt som ni äger tillsammans, äger ni som delägare varsin lott i denna (se 1§ samäganderättslagen). Om man som delägare vill sälja +sin+ andel i bostaden finns det inget som hindrar detta så länge inget särskilt avtalats er delägare emellan. För förfogande och förvaltning av egendomen +i dess helhet+ krävs dock att ni delägare är eniga om den åtgärd som ska vidtas, exempelvis försäljning av hela bostadsrätten (se 2§ samäganderättslagen). Den möjlighet som delägarna har att sälja bostadsrätten i sin helhet, dvs att även sälja din andel, är om de hos rätten ansöker om att bostadsrätten ska säljas på en offentlig auktion, om du inte kan visa att synnerliga skäl föreligger för anstånd av försäljning (se 6§ samäganderättslagen). Med hänsyn till att synnerliga skäl endast kan föranleda ett anstånd med försäljning är detta inte en långsiktig lösning. Om de andra delägarna skulle ansöka om att sälja hela bostadsrätten har du, om du vill behålla denna, möjlighet att själv vara med och ropa på auktionen. Lycka till!
Maria LindgrenRådgivare