Vem står för skulden?

Hej alla ni! Jag har en liten fråga som jag egentligen är ganska säker på. Men vi kör i alla fall. Jag har en firma som utför reparationer på hästsportsutrustning. En hel del för försäkringsbolag. Nu har en utav mina kunder strulat och vägrar betala en faktura som jag har skickat på självrisken för en reparation. Hon hänvisar fakturan vidare till den person som använde utrustningen när skadan inträffade. Även fast det är hennes egendom och hennes försäkring. Sagt och gjort så skickar jag den vidare till denna personen men de bestrider då fakturan. Vem är det egentligen som är JURIDISKT bunden till att betala denna faktura? Det måste ju med alla rätt vara försäkringstagaren? oavsett vad dem har avtalat emellan sig privat vid utlåningen av utrustningen. Eller har jag fel?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Du ska kräva den person som du har ett rättsförhållande, alltså ett avtal med, det är ju i det här fallet hon/han som står på försäkringen. Denne kan sen kräva den person som är ansvarig för skadan, men det är ju ett problem som du inte behöver bry dig om. Behöver du hjälp med indrivning finns det hjälp att få på Kronofogdemyndighetens hemsida. MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare