Måste tidigare delägare godkänna en ny delägare enligt samäganderättslagen?

Vi är ett antal släktingar med varsin andel i en sommarstuga på arrenderad mark. Finns det någon regel att tidigare delägare måste godkänna ny delägare, som fått sin andel via arv av avliden delägare?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. I lagen om samäganderätt (samäganderättslagen), som är tillämplig när flera personer äger egendom med samäganderätt, finns det ingen regel som stipulerar att en tidigare delägare måste godkänna en ny delägare, som fått sin andel via arv från en avliden delägare. Samäganderättslagen är dock till stora delar dispositiv, vilket innebär att delägarna till byggnaden ifråga sinsemellan kan avtala att annat än samäganderättslagens regler ska gälla för deras rättsförhållande. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare