FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2012

Vårdslöshet i trafik

Hej! Jag har delgivits misstanke om vårdlöshet i trafik. Bakgrunden är att jag fick sladd i en kurva ca. 10-12m efter en stopplikt, jag tappade greppet på alla fyra hjul (hade fyrhjulsdrift), och kolliderade direkt efter kurvan med en skåpbil då jag gled ut i hans körfält ca 0,5m pga sladden. Asfalten var blöt och jag sa i förhör att jag ej kan ha överskridit hastighetsgränsen (50km/h) utan max ha kommit upp i 35km/h då jag hade ca 10-12m att accelerera efter stopplikten innan kollisionen. Han jag körde in i anser dock att jag hade en väldigt hög hastighet. Och säger att jag måste ha rivstartat i korsningen. Det jag undrar är alltså finns det någon chans att jag blir fälld för vårdslöshet i trafik trots att jag inte nådde upp i hastigheten på rådande väg och det var halt? Jag anser inte att en rivstart kan vara grund nog för en dom, då jag själv anser att det var en olycka orsakad av en oljefläck på asfalten. Tror du att det finns någon chans att jag blir fälld för att ha rivstartat på halt väglag när det är ord mot ord som gäller, eller hur tung bevisbörda krävs? Är en rivstart ens brottsligt om jag håller fast vid att det var en olycka orsakad av väglaget? tack på förhand Mvh Filip

Lawline svarar

Den aktuella lagen är lag (1951:649), om straff för vissa trafikbrott. I 1 § står att om en vägtrafikant brister i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter. Detta innebär att om en en vägtrafikant är tar ett medvetet risktagande, så riskerar han att dömas för brottet. Det kan röra sig om att köra trött, ta riskfyllda omkörningar etc. Jag kan inte med säkerhet besvara fall rivstart efter stopplikt omfattas av lagen, utan man måste se till aktuella omständigheter och rekvisit. Du skriver att det var halt och dessutom var du i en kurva. Dessa faktorer talar för extra försiktighet vid förande av ett fordon, och till din motparts fördel. Å andra sidan, går det att bevisa att du bara kommit upp till 35km/h, vilket är en betydligt lägre hastighet än den utsatta för den vägen, så talar det till din fördel. Rivstart i sig är inte brottsligt, med det kan anses vara ett medvetet risktagande om omständigheterna talar för det. Det som sker är att åklagaren i rätten måste bevisa att du varit vårdslös, men rätten tar självklart hänsyn till samtliga omständigheter, och tar därefter ett beslut. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare