FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2012

Påföljd vid rattfylleri

Hej! Jag parkerade om min bil när jag varit ute och druckit alkohol. Total sträcka-2 meter. Jag körde alltså fram 2 meter för att slippa park.böter. Polisen kom i samma stund och jag fick blåsa. Frågan är vad min dom blir, alternativ hur länge mitt körkort kan bli indraget? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. För rattfylleri enligt 4 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) krävs det att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgått till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram i utandningsluften. För rattfylleri föreskrivs böter eller fängelse i högst sex månader. För grovt rattfylleri enligt 4a § i samma lag krävs att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram i utandningsluften. Grovt rattfylleri är ett artbrott där det finns en presumtion för fängelse i högst två år. Presumtionen för fängelse kan enligt 29 kap. 5 § och 30 kap. 4 § brottsbalken brytas om det föreligger mildrande omständigheter. Enligt 5 kap. 3 § 1 p. Körkortslag (1998:488) får vid brott mot 4 eller 4 a §§ TBL körkort återkallas. Enligt 5 kap. 6 § vid återkallande av körkort kan kortet komma att beläggas med spärrtid som varar i lägst en månad och som mest tre år. Vid återkallelse av körkort gällande rattfylleri av normalgraden bör påföljden bedömas mildare ju närmre alkoholkoncentrationen befinner sig den lagliga gränsen. Det kan då bli fråga om en varning (icke återkallande) eller återkallande i upp till 12 månader. Vid fråga om grovt brott ska tiden vara lägst ett år. Handläggning av spärrtid sker hos transportstyrelsen. Finns tidigare brottslighet med i bilden kommer detta påverka bedömningen oavsett om brottet bedöms som grovt eller ej. Då det är svårt att helt förutspå hur domstolen och transportstyrelsen kommer att bedöma just din fråga har jag endast medtagit relevanta bestämmelser på området. Faktorer som kan påverka bedömningen är bland annat alkoholkoncentrationen under tiden för färden och eventuell tidigare brottslighet. Säkerligen finns det även andra omständigheter som kommer kunna påverka den slutgiltiga bedömningen. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning Länkar: Lag om straff för vissa trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649 Körkortslag: https://lagen.nu/1998:488 Brottsbalk: https://lagen.nu/1962:700
Hannah JakobssonRådgivare