Arbetstagares rätt till ledighet för utbildning

Hej, Jag är fastanställd sedan 2006, börjäde studera heltid distans. Har minskat arbetstid med 30% till 5.5 timme per dag. Jag vill behölla 28 timmars arbetsvecka,men be arbetsgivaren ge mig en extra ledig dag i veckan. Kan de ge avslag på min begäran?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Arbetstagare har rätt till behövlig ledighet för att kunna slutföra en utbildning. Ledigheten får begränsas till den tid som i det enskilda fallet behövs för att arbetstagaren ska kunna fullfölja sina studier. Detta anges i 1 § Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.(https://lagen.nu/1974:981) Arbetsgivare har rätt att skjuta upp en begäran om ledighet till ett senare tillfälle än det som arbetstagaren begär. Vill arbetsgivaren göra detta ska denne meddela arbetstagaren om uppskovet och vilka skäl som ligger bakom beslutet. Dock inte längre än två år efter de att begäran om ledighet lämnades. Detta anges i 4 och 6 1 st. §§ i ovan angivna lag. Sammanfattningsvis innebär detta att arbetsgivaren har möjlighet att temporärt skjuta upp din begäran om utökad ledighet. Arbetsgivaren har dock ingen möjlighet att helt neka dig extra ledighet om du känner att du behöver detta för att klara av dina studier. Finns kollektivavtal på din arbetsplats kan specialbestämmelser förekomma. Det kan därför vara bra att kolla upp detta. Hoppas jag kunnat bringa klarhet i din frågeställning. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare