FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/10/2012

Underhållsskyldighet, barn över 18 år.

Hej! Jag får idag 1000:- i månaden för vår dotter som är 18 och läser på gymnasiet (halva summan för mat och förbrukningsartiklar). Dottern ska egentligen ha pengarna men i och med att hon bor hos mig så får jag dom direkt. Pappan har ett boende som gör att hon inte kan/vill bo hos honom (liten tvåa). I och med att vi föräldrar har underhållsplikt undrar jag om pappan inte ska betala mer till mig. Jag bor i större lägenhet än jag behöver för att hon ska ha någonstans att bo. Jag betalar alltså boendet,el etc för henne. Är detta rätt när vi har underhållsplikt båda två? Hade vi hyrt en egen lägenhet till henne hade han ju fått betala hälften... Om jag/hon har rätt till bidrag, vad ska vara med i och hur gör jag beräkningen på vad han ska betala mig. Eller vem kan hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej!? Tack för din fråga. ? Underhållsskyldigheten regleras i Föräldrabalken (FB), som du kan finna här: https://lagen.nu/1949:381. FB 7 kap 1 § 2 st. stadgar att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Om barnet går i skolan efter att han/hon har fyllt 18, fortsätter underhållsskyldigheten att gälla tills skolgången avslutats, dock längst till dess att barnet fyllt 21 år. Således har ert barn rätt till underhåll tills hon fyllt 21 år förutsatt att hon går i skolan under tiden. Själva underhållsbidraget storlek ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Med en förälders ekonomiska förmåga avses förälderns förvärvsförmåga. Det vanligaste är att förälderns inkomst är ett mått på hans eller hennes förvärvsförmåga och att underhållsskyldigheten alltså bestäms med utgångspunkt i förälderns inkomst. Socialförvaltningen har dragit upp riktlinjer ”normer” för hur underhållsbidragets storlek skall beräknas. Enligt dessa normer fastställer man först barnets behov – vilket sker enligt en schablon – med utgångspunkt i barnets ålder. Till detta schablonbehovsbelopp läggs ev. ytterligare kostnader för barnet, såsom kostnad för barnomsorg, fritidsaktiviteter, extra ordinära medicinkostnader etc. Från beloppet avräknas barnbidraget som boendeföräldern uppbär. Återstående belopp utgör barnets behov. För att korrekt kunna räkna ut din dotters faders underhållsskyldighet behövs mer uppgifter än de du angivit, såsom exakta siffror angående din dotters faders och din ekonomi. Därför hänvisar jag dig till Försäkringskassans hemsida där du kan räkna ut vad som är ett rimligt belopp för underhållsbidrag. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag. År 2011 var minimigränsen för underhållsbidraget 1273 kr så din dotter har i vart fall rätt till mer än de 1000 kr som du angivit att hon får idag. Vid andra frågor rörande underhållsskyldigheten hänvisar jag dig till försäkringskassan. Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare