FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/10/2012

Upphörande av underhållsskyldighet

Hur länge är man som förälder underhållsskylldig för sina barn?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Förälders underhållsskyldighet varar från det att barnets föds till dess att barnet har fyllt 18 år. I det fallet att myndigt barn (över 18 år) studerar vid grundskola, gymnasium eller motsvarande kvarstår underhållsskyldigheten till 21 års ålder. För myndiga barn som studerar vid eftergymnasial utbildning, så som universitet och högskola, föreligger ingen underhållsskyldighet. Se 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken för lagtext. Länk till föräldrabalken: http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19490381.htm Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare