FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/10/2012

Godtagbar underlåtenhet att lämna in sjukintyg

Hej jag undrar om ett krav på sjukintyg från första dagen..när det krävs in ska det ju vara skriftligt har jag läst mig till kan arbetsgivaren då skicka mail till min privata hotmail och kräva utav mig att jag ska läsa min hotmail samt svara..jag har ingen överrenskommelse med min arbetsgivare om detta

Lawline svarar

Arbetsgivaren har en laglig rätt att kräva sjukintyg från första dagen om särskilda skäl för detta föreligger och arbetstagaren måste lämna ett sådant om inte godtagbara skäl föreligger för tt inte göra det enligt lag om sjuklön (https://lagen.nu/1991:1047). Att skicka ett mail bör uppfylla kravet på skriftlighet. Eventuellt kan det anses försvarligt att inte läsa sin mail varje dag, om det dock är den mail man använder privat kan troligtvis inte mer än högst någon dag anses försvarligt. Om det dessutom kan förväntas att ett sådant krav kommer att komma från arbetsgivaren bör man inte kunna undvika att behöva lämna in ett sådant genom att inte läsa sin mail ens första dagen.
Lawline RådgivareRådgivare