Utgör intranät allmän handling?

Är kommunernas interna hemsidor att betrakta som allmän handling. Kan jag citera sådana?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Av 2 kap. l § tryckfrihetsförordningen, TF, framgår att till främjande av ett fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning ska varje svensk medborgare ha rätt att ta del av allmänna handlingar. Enligt 2 kap. 3 § TF är en handling allmän om den förvaras hos myndighet och enligt 6 eller 7 § är att anse som inkommen till eller upprättad hos myndighet. Av 2 kap. 7 § TF framgår följande: Handling anses upprättad hos myndighet när den har expedierats. Handling som ej har expedierats anses upprättad när det ärende till vilket den hänför sig har slutbehandlats hos myndigheten eller, om handlingen ej hänför sig till visst ärende, när den har justerats av myndigheten eller på annat sätt färdigställts. Information på ett intranät torde inte kunna betraktas som expedierad i och med att den inte ävsänts varken till enskild eller annan myndighet. Information på ett intranät torde i allmänhet inte heller vara att hänföra till något specifikt ärende. Frågan som aktualiseras blir då om sista meningen i 2 kap 7 § TF kan göras gällande. I ett relativt nytt rättsfall från Kammarrätten i Jönköping (mål 2495-11) var frågan om kommentarer på ett intranät utgjorde allmänna handlingar. Kammarrätten kom fram till att så inte var fallet i och med att dessa varken hade expedierats, justerats eller färdigställts i TF:s mening. Det framgår inte av frågan vilken typ av handling du önskar ta del av, varför det är svårt att lämna något mer preciserat svar. *Sammanfattningsvis* kan sägas om rättsläget att kommentarer som publicerats på ett intranät inte är att betrakta som allmänna handlingar som svenska medborgare har rätt att få ta del av. Rör det sig om annat material är läget oklart och det bästa sättet att få svar på frågan är troligtvis att begära ut den aktuella handlingen. Tryckfrihetsförordningen hittar du här: https://lagen.nu/1949:105
Erik LindgrenRådgivare